Актуальність
і перспективність досвіду
Однією з найактуальніших
проблем сьогодення є зростання правопорушень, вчинених дітьми, підлітками, молоддю. Це пов'язано передусім із загальним соціальним напруженням, психологічною неврівноваженістю всього
суспільства, що важко переживає перехід до ринкових відносин та кризу соціальної
системи. В підлітковому віці, коли не
сформований стійкий світогляд, особистість найбільше піддається зовнішньому
впливу. Сприймаючи інтереси, погляди оточуючих, підлітки обирають, всмоктують
їх у себе і в подальшому керуються ними. Серйозний дефіцит
впливу на молоде покоління призводить до того, що у молоді і підлітків
домінуючими почуттями стали тривога, агресія, соціальна пасивність, страх.
Тривожним є той факт, що у науковий обіг введено навіть поняття «діти ризику»,
що, звичайно, не прикрашає держави.
Саме діти перебувають нині
чи не в найскладнішому становищі внаслідок несформованості власної системи стійких моральних переконань,
ціннісних орієнтацій, що не дає їм змоги адекватно реагувати на події, факти
навколишнього життя. І як наслідок – виникнення девіантної поведінки.
Тому одним
із пріоритетних напрямків роботи практичного психолога закладу освіти є
впровадження в свою діяльність ефективної системи роботи щодо профілактики
проявів девіантної поведінки
Теоретичне обґрунтування
проблеми
Девіантна поведінка (від лат. deviatio- відхилення) –
це система дій і вчинків людей, що суперечать соціальним нормам або визнаним у
суспільстві стандартам поведінки. Її суть полягає в тому, що людина не
дотримується вимог соціальної норми, вибирає відмінний від її вимог варіант
поведінки в тій чи іншій ситуації, що веде до порушення міри взаємодії
особистості та суспільства. В основі відхилень в поведінці переважно лежить конфлікт інтересів,
цінностей, деформація засобів їх задоволення, помилки виховання, життєві
невдачі, порушення емоційної сфери. Девіації в підлітковому та юнацькому
віці виникають також і як відповідь на неспроможність особистості реалізувати
свої особистісні тенденції до самоактуалізації.
Питання виникнення і профілактики девіантної поведінки серед підлітків
досить добре розкрито як у світовій, так і у вітчизняній практиці. Особливості
розвитку психічної сфери підлітків і прояви у ній девіацій вивчалися такими
вченими, як Г.С. Абрамова, Є.М. Бондарчук, Л.І. Бондарчук, В.А. Крутецький,
В.С. Лозниця, Р.С. Немов, Г.М. Борисова, І.В. Дубравіна, М.І. Боришевський,
Д.І. Фельдштейн,Т.Н. Бостянжиєва, М.І. Веринікіна, Г.Г. Аракелов, Н.М. Жаріков,
Е.Ф. Зеєр, Л. Ф.Чепелєва та ін. Проблемами профілактики і корекції девіантної
поведінки підлітків в умовах шкільного середовища займалися Н. М. Ветров, С. І.
Григорьєв, Л. Д. Деміна, В. І. Загвязінський, Б.С. Кобзар, Е.І. Петухова, В.А.
Татенко, Т.М. Титаренко, А. А. Реан. Серед українських вчених і
педагогів розробці цього напрямку соціальної педагогіки присвятили свої праці
О. С. Тарновська, В. М. Оржеховська, Н. П. Пихтіна, О. І. Толчініна, Т. О.
Саванчук, О. В. Шарапова та ін.
Інноваційність досвіду
Полягає в системному підході до
організації роботи з девіантними підлітками, створення власної системи роботи з
даною категорією дітей.
Провідна ідея досвіду
Створення власної
ефективної системи роботи з девіантними підлітками та дітьми «групи ризику».
Практична цінність досвіду роботи
Запропонована система
роботи сприяє чіткій координації діяльності практичного психолога при роботі з
девіантними підлітками. Забезпечується системний підхід до вирішення цієї
проблеми. В досвіді робити автором представлено цінні практичні матеріали, які
значно полегшують роботу практичного психолога у всіх напрямках діяльності щодо
зниження проявів девіантності в підлітковому середовищі.
Результативність
досвіду
Запропонований досвід роботи
впроваджується в навчально-виховний процес КЗ «Веселівська ЗОШ І-ІІІ ст. № 2» з
2012 року.
У
ході реалізації психолого-педагогічного супроводу школярів з девіантною
поведінкою показники зменшення кількості
таких дітей, отримані в результаті моніторингових досліджень з 2012 по
2015 роки, доводять, що представлена система роботи практичного психолога є
ефективною, сприяє зменшенню проявів девіантності в учнівському середовищі.
Так, у 2012-2013 навчальному році в школі було виявлено 4 учні з девіантною
поведінкою. У 2013-2014 н.р. цей показник складав 3 учні, у 2014-2015 н.р. – 1
учень має прояви девіантної поведінки.
кредитна компанія, яка надає мені кредит у розмірі 5 000 000,00 доларів Коли інші кредитні інвестори нехтують моєю пропозицією, але містер Бенджамін Лі надає мені позику на успіх. Вони безпосередньо беруть участь у фінансуванні позики та проекті з точки зору інвестицій. вони надають фінансові рішення компаніям та особам, які шукають доступу до фондів ринків капіталу, вони можуть допомогти вам фінансувати ваш проект або розширити свій бізнес .. Контакт по електронній пошті :::: Також lfdsloans@outlook.com або Напишіть номер WhatsApp на 1- (989 -394-3740)
ВідповістиВидалити